sen, kobieta, kanapa

Drzemka

Zasady zdrowego snu

Drzemka, czyli popołudniowy, krótki wypoczynek, na ogół nie jest związany z nocnym, głębokim snem. Jest to pierwszy sen, który pomaga zmniejszyć zmęczenie, znacznie poprawia nasze działania w czasie dnia i zwiększa jakość naszej pracy.
W czasie lekkiej drzemki wcale nie musimy spać, wystarczy położyć się na kilkanaście minut, aby się zrelaksować i wstać odświeżonym, wypoczętym, pełnym werwy do dalszej pracy. Taka krótka drzemka nie powinna trwać więcej niż 20 – 30 minut. Drzemki dłuższe, to drzemki trwające do 1 godziny, żadna z nich nie powinna trwać dłużej niż godzinę, gdyż dłuższa tylko nas osłabi lub spowoduje tzw. „inercję senną”.

Właściwa pora drzemki, to około 7 – 8 godzin po właściwym śnie i około 7 godzin przed nocnym zasypianiem. Najlepsza pora na drzemkę, to czas obniżonej naszej aktywności, który przypada na godzinę 13 – 15. O tej porze czas relaksu pozwala na zregenerowanie się naszego organizmu i odświeżenie umysłu.

Najzdrowsza i najefektywniejsza drzemka powinna trwać około 20 – 25 minut, główną jej zaletą jest zwiększenie naszej koncentracji, poprawa nastroju oraz polepszenie sprawności .

Udowodniono, że krótka drzemka zmniejsza w znacznym stopniu ryzyko zawału serca, szczególnie u mężczyzn. Podobnie, choć w mniejszym stopniu, wpływa na zdrowie kobiet w średnim wieku. A więc jeśli mamy taką możliwość, by zdrzemnąć się nawet w czasie pracy, zróbmy to, nie zmarnujemy tego czasu, a znacznie poprawimy swoją efektywność.

Aby drzemka spełniła swoje zadanie, znajdź odpowiednie miejsce na ten wypoczynek. Takie pomieszczenie powinno być wyciszone i najlepiej lekko zaciemnione, położone z dala od ulicznego ruchu i hałasu. Puśćmy cichutko naszą ulubioną muzykę, która pozwoli nam na wyciszenie i łatwiejsze przyśnięcie.

Najłatwiej i najefektywniej wypoczywamy w pozycji horyzontalnej, nie kładźmy się więc podczas krótkiego wypoczynku na boku, a szczególnie z podwiniętymi dolnymi kończynami, gdyż nasza drzemka nie spełni wtedy do końca swego zadania.

Prawie połowa ludzkości, głównie w krajach o gorącym klimacie, korzysta z poobiedniej drzemki. Potrzeba drzemania wcale nie wynika z kultury tych narodów ani z lenistwa, jest zwykłą potrzebą organizmu nawet dla tych, którzy mogą normalnie spać w nocy.

Pamiętajmy jednak o tym, że osoby, które mają kłopoty z nocnym zasypianiem, powinny unikać dziennych drzemek, by móc lepiej zasypiać nocnym snem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *