Google+ Google

Problemy z kręgosłupem w ciąży

Bóle kręgosłupa w ciąży są bardzo powszechnym zjawiskiem, a w trzecim trymestrze odczuwa je niemal każda przyszła mama. Spowodowane jest to gwałtownie powiększającą się macicą i wzrostem wagi ciała. Zazwyczaj nie oznaczają niczego groźnego, ale na pewno są bardzo dokuczliwe. Zatem jak sprawić by ból pleców był łagodniejszy? Oto kilka sprawdzonych sposobów:

 

- chodzenie – podczas ciąży spacery są jak najbardziej wskazane, ale pod pewnymi warunkami: buty powinny być wygodne, z szerokimi noskami i z obcasem 2 - 4 cm, ulubione szpilki schowajmy do szafy – przydadzą się gdy już urodzimy! Nie dźwigajmy ciężkich toreb z zakupami, jeśli już nie mamy innego wyjścia to należy ciężar rozłożyć na obie ręce. Nawet ciężką torbę na ramię lepiej zastąpić plecakiem bo wtedy ciężar rozkłada się równomiernie na oba ramiona.


- stanie – długie stanie jest dla kręgosłupa bardzo niekorzystne. Jeśli masz pracę stojącą warto porozmawiać z lekarzem o zwolnieniu. Jeśli natomiast w domu czeka cię prasowanie to możesz to robić na siedząco lub raz jedną raz drugą nogę opieraj o podnóżek zginając ją w kolanie – zapobiega to nadmiernemu napinaniu mięśni krzyża. Unikaj bezruchu, drepcz w miejscu, przestępuj z nogi na nogę lub zginaj kolana.


- siedzenie – jeśli masz siedzącą prace to co 40 – 60 minut rób sobie przerwę na krótki spacer. Ważne żebyś miała wygodne krzesło z regulowaną wysokością siedziska i podłokietnikami. Nie zakładaj nogi na nogę, to nasila ból, nierównomiernie obciąża kręgosłup i zaburza krążenie krwi w nogach.


- podnoszenie ciężkich przedmiotów – najlepiej żebyś nie musiała nic dźwigać, jeśli jednak nie ma innego wyjścia i musisz podnieść coś z podłogi to stań w lekkim rozkroku, ugnij kolana i z wyprostowanymi plecami podnieś daną rzecz. Tym sposobem poczujesz obciążenie mięśni nóg a nie kręgosłupa. Ciężkie torby z zakupami podnoś zawsze z klęku na jedno kolano.


- podnoszenie rąk do góry – podnoszenie rąk ponad głowę powoduje naciągnięcie mięśni pleców. Do zawieszenia obrazka, powieszenia firan zaangażuj męża lub koleżankę. Jeśli jednak musisz odłożyć naczynia do górnej szafki zamiast podnosić ręce do góry użyj stabilnego podnóżka.


- spanie – żeby dobrze wypocząć nie obciążając kręgosłupa ważne są dwie rzeczy: odpowiednia pozycja ciała i dobrze dobrany materac. Powinien być średnio twardy, sprężysty, dopasowujący się do krzywizn kręgosłupa – ma uginać się pod pośladkami, łokciami i barkami, ale podtrzymywać kręgosłup tak by mięśnie mogły się rozluźnić i odpocząć. W zaawansowanej ciąży najbardziej polecane jest spanie na lewym boku, pomocna będzie długa poducha w kształcie litery C lub kilka poduszek podsuniętych pod brzuch, między kolana i pod plecy. Spanie na lewym boku jest korzystne dla kręgosłupa, narządów wewnętrznych, ale przede wszystkim dla twojego dziecka gdyż nie zakłóca dopływu krwi do łożyska.

 

Jeśli bóle w okolicy lędźwiowej są rytmiczne i nie ustępują po zmianie pozycji, mogą być spowodowane skurczami macicy. Należy wtedy jak najszybciej skontaktować się z lekarzem.

Komentarze  

 
0 #1 anka 2013-01-07 16:34
ja jestem w 34 tc i niestety strasznie boli mnie kręgosłup a do tego mam opuchnięte nogi :( ale jeszcze trochę i maleństwo będzie z nami :)
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież