Google+ Google

Sposoby na naukę w nocy

naukaCo zrobić żeby nie zasnąć podczas całonocnego zakuwania do egzaminów?

Podczas nauki musisz mieć ze sobą przede wszystkim trochę wspomagaczy nie pozwalających ci zasnąć. Zrób sobie cały termos mocnej kawy i zabierz go ze sobą. Zaoszczędzisz dzięki temu sporo czasu na parzenie coraz to nowej filiżanki. Warto mieć też przy sobie cały czas jakiś batonik lub czekoladę. Zawiera ona przede wszystkim dużo magnezu, który pomaga na koncentrację. Kawa niestety ma to do siebie, że go wypłukuje, więc warto go uzupełnić jego niedobór jeśli ją pijemy. Jeżeli nie przepadamy za słodyczami to możemy zakupić w aptece tabletki z magnezem lub specjalne suplementy diety wspomagające koncentracje. Nie zapominaj też o różnego rodzaju napojach energetycznych zawierających, guaranę, kofeinę lub taurynę, które mają silne działania pobudzające tak jak kawa.

Bezpieczeństwo na drodze

samochodAmerykańscy uczniowie, których pierwsza lekcja w szkole zaczyna się godzinę później, powodują mniej wypadków drogowych - dowodzą badania przedstawione w Journal of Clinical Sleep Medicine.

Z badań przeprowadzonych w jednym z hrabstw w stanie Kansas wynika, że po wprowadzeniu późniejszych godzin rozpoczęcia lekcji liczba uczniów przesypiających w nocy co najmniej osiem godzin wzrosła z 35,7 proc. do 50 proc. Okazało się również, że uczniowie spali krócej w weekendy, gdyż nie musieli „nadrabiać” braku snu w tygodniu szkolnym i czuli się mniej senni w ciągu dnia.

Jak podkreślają autorzy badań, uczniowie szkół średnich do późnych godzin nocnych oglądają filmy lub grają na komputerze, przez co znacznie skraca się czas przeznaczony na sen. Skutkuje to często sennością na lekcjach i zmniejszoną czujnością na drodze.

Dwa lata po wprowadzeniu w hrabstwie późniejszego rozpoczęcia lekcji średnia liczba wypadków spowodowanych przez nastoletnich kierowców zmniejszyła się o 16,5 proc. W innych regionach Kansas, gdzie późniejsze godziny nie zostały wprowadzone, liczba wypadków w tym samym czasie zwiększyła się o 7,8 proc.

- Wczesne rozpoczynanie lekcji ma negatywny wpływ na przyswajanie wiedzy, obecność i czujność uczniów podczas kierowania pojazdem - mówi dr Barbara Phillips z Healthcare Good Samaritan Sleep Center. Według niej szkoły powinny na stałe wprowadzić zmianę godzin, dzięki czemu polepszą się nie tylko wyniki uczniów, ale i ich bezpieczeństwo na drodze.

Godziny rozpoczęcia lekcji, drogą eksperymentu, w szkołach średnich zmieniono z 7.30 na 8.30, a w przypadku młodszych uczniów z 8.00 na 9.00.

Zrezygnuj z tego przed snem

komputerIlu z Was zaraz przed snem ogląda telewizję, gra w gry komputerowe lub telewizyjne czy bawi się komórką? Zapewne spora część. Z badań przeprowadzonych przez amerykańską Narodową Fundację Snu (National Sleep Foundation - NSF) wynika, że robi tak również duża część Amerykanów, co znajduje potem odzwierciedlenie w problemach ze snem. 43 proc. badanych między 13. a 64. rokiem życia przyznało, że rzadko lub w ogóle nie śpi dobrze w czasie tygodnia roboczego. Większość stwierdziła, że potrzebuje około 7,5 godzin snu, podczas gdy faktyczny czas poświęcony tej aktywności nie przekracza 6 godzin i 55 minut.

Z badań wynika, że aż 95 proc. ankietowanych w ciągu godziny przed snem używa telewizora, komórki lub gier. Wydaje się, że może mieć to bezpośredni wpływ na jakość snu. Naukowcy zwracają uwagę, że wystawianie się na działanie sztucznego światła w sytuacji, gdy panuje mrok, wstrzymuje wydzielanie melatoniny koordynującej pracę zegara biologicznego. Wzrasta cała aktywność organizmu, co opóźnia zapadnięcie w sen.

61 proc. przepytanych Amerykanów korzysta z komputerów przed snem przynajmniej kilka razy w tygodniu. Połowa osób w wieku 13-29 lat surfuje w ostatniej godzinie po internecie. Aż 36 proc. osób między 13. a 18. rokiem życia gra w gry. Odsetek ten spada do 12 proc. w przypadku osób w wieku 46-64 lat.

Sposób na przeziębienie

przeziebienieNaukowcy z Carnegie Mellon University w Pittsburghu opublikowali w serwisie "Archives of Internal Medicine" wyniki swoich badań nad związkiem snu i odporności organizmu na zwykłe sezonowe przeziębienia. Ci, którzy śpią mniej niż siedem godzin dziennie, mają trzy razy większe szanse aby złapać katar.

Badacze pod przewodnictwem dr. Sheldona Cohena z Uniwersytetu w Pittsburghu obserwowali przez 14 dni sen 153 dorosłych mężczyzn i kobiet w wieku od 21 do 55 lat. Monitorowali długość ich snu, jego jakość i procent dziennego czasu spędzanego w łóżku.

Potem zaczęła się druga część badania . Wszystkim osobom podano przez nos krople zawierające rinowirus, odpowiedzialny za większość pospolitych przeziębień. Obserwowano badanych przez 5 dni. Prawie wszystkie osoby zostały zainfekowane, a u 1/3 rozwinęło się przeziębienie.

Ci, których wydajność snu wynosiła 85 proc. albo i mniej, byli nawet 5 razy bardziej podatni na działanie rinowirusa. Wydajność snu oblicza się właśnie w procentach, dzieląc całkowity czas snu w minutach przez czas spędzony w łóżku w minutach razy 100%. Dr. Cohen twierdzi, że nawet "8-procentowy ubytek z 8-godzinnego snu może zwiększyć ryzyko wystąpienia objawów chorobowych".

Im mniejsza jest twoja wydajność snu i ilość przespanych godzin, tym większe są szanse na najpierw małe, a potem duże przeziębienie.

Śpij godzinę więcej

miażdżycaWedług "New Scientist" nawet jedna dodatkowa godzina snu dziennie zmniejsza ryzyko rozwoju miażdżycy tętnic wieńcowych .

Wyniki badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu w Chicago pozwalają dopisać kolejny punkt na liście problemów zdrowotnych spowodowanych zbyt małą ilością snu. Od dawna wiadomo, że sen ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a jego niedobór może prowadzić do cukrzycy, nadwagi czy nadciśnienia.

Trwające 5 lat badania, w których wzięło udział 495 osób w wieku od 35 do 47 lat wykazały, że sen w dużej mierze zmniejsza ryzyko zwapnienia tętnic wieńcowych. Złogi wapnia w tętnicach są zwiastunem choroby wieńcowej.
W odróżnieniu od innych badań, które opierały się na wypełnianych przez uczestników ankietach, w tym przypadku wykorzystane zostały specjalne opaski na nadgarstki, dzięki którym możliwe było zarejestrowanie każdego, nawet najmniejszego ruchu ciała podczas snu. W ten sposób uzyskano dane na temat indywidualnego rytmu snu każdej badanej osoby.

Stopień zwapnienia żył oceniono na podstawie porównania tomogramów wykonanych na początku badania oraz po upływie pięciu lat.
W tym czasie zwapnienie żył wystąpiło u 27 proc. osób, które przesypiały w nocy mniej niż 5 godzin, 11 proc. osób śpiących od 5 do 7 godzin i zaledwie 6 proc. osób śpiących ponad 7 godzin.

Choć, według badaczy, przyczyny takiej zależności nie są jeszcze do końca jasne, podejrzewają oni, że ma to związek z tym, że podczas snu obniża się ciśnienie krwi i spada poziom kortyzolu, tzw. hormonu stresowego.