Google+ Google

Zmiana czasu na zimowy

zmiana czasuZmiana czasu dokonywana jest dwa razy do roku na szczęście zawsze w weekend, więc unikamy dodatkowego stresu, związanego z ewentualnym nieprzestawieniem zegarków. Zmiana czasu z letniego na zimowy nastąpi w nocy z soboty na niedzielę (27 października) 2012 r. Zegarek przestawiamy z godz. 3:00 na 2:00 w nocy. Zyskujemy dodatkową godzinę, dzięki czemu możemy dłużej poleniuchować w łóżku.

Przeprowadzana dwa razy w roku w Polsce zmiana czasu jest kosztowna i dość skomplikowana. Z przestawieniem się na nowy czas nie radzi sobie wiele systemów informatycznych. W transporcie kolejowym przy zmianie czasu z letniego na zimowy pociągi, które są na trasie od godziny drugiej muszą wydłużyć postój o co najmniej godzinę na najbliższym posterunku ruchu, na którym mają postój handlowy, aby jechać dalej zgodnie z rozkładem jazdy. Natomiast przy zmianie czasu z zimowego na letni wszystkie pociągi, które są na trasie od godziny drugiej mają opóźnienie o co najwyżej godzinę. Pracujący w systemie zmianowym w nocy muszą pracować de facto o godzinę dłużej, co nie zawsze jest uwzględnianie przy naliczaniu wynagrodzenia. Optymiści uważają jednak, że zmiana czasu na zimowy owocuje większym bezpieczeństwem na drogach oraz ogólnie lepszym dostosowaniem człowieka do rytmu natury, aktywności słońca itd. Bez względu na to jakie jest nasze zdanie pamiętajmy żeby 28 października przestawić zegar o godzinę do tyłu, a w czasie adaptacji do nowych warunków szczególnie dbać o jakość nocnego wypoczynku.

Niegrzeczne chrapanie

dzieckoTrwałe i głośne chrapanie u małych dzieci powoduje problemy z zachowaniem. "Wpływa ono na nadpobudliwość, depresję oraz brak uwagi dzieci" - mówi autor badania dr Dean Beebe, dyrektor programu neuropsychologii w Centrum Medycyny Dziecięcej w Cincinnati.

Dr Beebe i jego koledzy z Cincinnati zbadali 249 dzieci. Naukowcy przeprowadzili ankiety wśród matek na temat snu i zachowań ich dzieci. Badania wykazały, że dzieci w wieku 2 i 3 lat, które chrapały głośno co najmniej dwa razy w tygodniu, miały więcej problemów z zachowaniem niż te, które nie chrapią. Badanie jako pierwsze zauważa związek między utrzymywaniem się chrapania i problemów z zachowaniem u dzieci w wieku przedszkolnym.

"Wiele dzieci często chrapie. Jednak bajki ukazują to jako słodkie lub zabawne. Aczkolwiek głośne, trwające kilka miesięcy chrapanie nie jest normalne i powoduje zagrożenie złym zachowaniem przedszkolaków. - mówi dr Beebe - Chrapanie może być oznaką oddechowych problemów, które są uleczalne. Zachęcam rodziców, aby porozmawiali o nich z lekarzem dziecka, zwłaszcza, jeśli zdarza się to często i utrzymuje się w czasie."

Badacze zaobserwowali, że uporczywe chrapanie pojawiało się częściej u dzieci z niższym statusem społeczno-ekonomiczny oraz niekarmionych piersią lub po krótkim okresie karmienia. Zdaniem autora badań, wyniki stanowią więc argument za karmieniem piersią niemowląt.

Dr Beebe dodaje, że chrapanie może być źródłem kolejnych problemów. "Lekarze rutynowo badając i śledząc chrapanie, zwłaszcza u dzieci z biedniejszych rodzin, zatrzymują je na obserwację w szpitalu, mimo że może to spowodować pogorszenie zachowania dzieci" - tłumaczy naukowiec.

Idziesz spać? Włącz światło

nocWedług kanadyjskich Naukowców przyczyną bezsenności może być strach przed ciemnością. 

W doświadczeniu przeprowadzonym przez naukowców z Laboratorium Snu i Depresji na Uniwersytecie Ryersona w Toronto w Kanadzie udział wzięło 93 studentów o średniej wieku 22 lata. Zebrano od nich dane na temat problemów ze snem i poproszono o wypełnienie ankiety oceniającej występowanie fobii ciemności. Wyniki ankiety weryfikowano dodatkowo w obiektywnych testach, które polegały na sprawdzaniu reakcji studentów na nagły szum akustyczny (określany jako biały szum) prezentowany w ciemnym oraz w oświetlonym pomieszczeniu. Przy pomocy elektrookulogramu mierzono czas, jaki upływał od pojawienia się szumu do mrugnięcia okiem. 

Osoby nie czujące strachu przed ciemnością przyzwyczajały się do szumu w nieoświetlonym pomieszczeniu i gdy usłyszały go po raz drugi mrugały okiem z opóźnieniem. Natomiast studenci, którzy bali się ciemności mrugali szybciej, co według badaczy oznacza, że odczuwali większe napięcie i przerażenie.

Naukowcy wyliczyli, że blisko połowa (46 proc.) badanych studentów, którzy borykali się z bezsennością odczuwała strach przed ciemnością. Natomiast w grupie, która nie miała problemów ze snem, ciemności bało się 26 proc. osób.

Zdaniem autorów pracy strach przed ciemnością może nasilać pobudzenie zaraz po zgaszeniu światła, a przez to przyczyniać się do problemów ze snem.

Nie pij tego napoju

kawa nie dla facetowBrytyjscy naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu udowodnli, że picie kawy może wpływać odmiennie na kobiety i na mężczyzn w sytuacjach stresowych.

Naukowcy dowiedli, że picie kawy przez mężczyzn może spowodować obniżoną sprawność myślenia w sytuacjach stresowych. Natomiast u kobiet picie kawy pobudza kobiecy intelekt  sprawia, że kofeina działa stymulująco.

Kilka par zostało poproszonych o wykonaniu szeregu ćwiczeń, m.in. zadań sprawdzających pamięć, układania puzzli czy prowadzenia negocjacji. Dla wprowadzenia elementu stresu oznajmiono im, że czeka ich publiczna prezentacja wyników. Przy wykonywaniu zadań panie i panowie popijali kawę. Jednak tylko na kobiety kawa wpłynęła dobrze, dzięki czemu osiągnęły lepsze wyniki.

Dlatego Panowie dobrze się zastanówice zanim na drugi raz wypijecie kawę przed ważnym spotkaniem. 

Sen niemowlaka

noworodekWielu rodziców boryka się z problemem zasypiania swojego noworodka. Zmęczeni po całym dniu chcieliby zgodnie ze swoim rytmem dnia przespać się w nocy, natomiast nasze nowonarodzone dziecko nie ma jeszcze wypracowanego rytmu odróżniającego dzień od nocy dlatego często budzi się nie zważając na porę dnia.

Aby szybko wyeliminować problemy z zasypianiem jak również wypracować stałe pory snu należy zastosować się do kilku wskazówek:

W ciągu dnia dziecko powinno być w jasnych pomieszczeniach gdzie jest widno, warto również zadbać o to by było bardziej aktywne.
W nocy natomiast w pokoiku musi być ciemno i oczywiście powinna panować cisza. Należy wypracowywać konsekwentnie rytuał spania, w którym mówimy do dziecka wyłącznie ściszonym głosem opowiadając bajki lub śpiewając kołysanki.
Wraz z wiekiem należy wybudzać dziecko z drzemek, tak aby wieczorem poczuło zmęczenie i chętniej zasypiało. Ucząc się w ten sposób prawidłowego rytmu dnia.

Jeżeli chcemy, żeby nasze dziecko rzadziej się budziło musimy zmniejszać liczbę nocnych karmień., dlatego warto pamiętać, że większość dzieci powyżej szóstego miesiąca życia nie wymaga już nocnego karmienia.
Kolejną bardzo istotną rzeczą jest fakt, że noworodek umie sam zasypiać. Nie musi zasypiać przy piersi mamy, blisko przytulony. Można spokojnie jeszcze przed zaśnięciem położyć go do kołyski, żeby kojarzył to miejsce ze snem. Taki system można wprowadzać między trzecim a szóstym miesiącem życia.