Google+ Google

Śpij i chroń serce

serceSiedem lub więcej godzin snu zwiększa korzyść, którą odnosi serce ze zdrowego stylu życia – sugerują badania, o których informuje "European Journal of Preventive Cardiology”.
Holenderski zespół śledził występowanie chorób serca i udarów mózgu w grupie liczącej ponad 14 tys. mężczyzn i kobiet. Po upływie ponad 10 lat około 600 spośród obserwowanych osób cierpiało z powodu choroby serca bądź udaru, zaś 129 nie żyło.

Okazało się, że ryzyko zachorowania i zgonu było mniejsze w przypadku osób, które postępowały zgodnie z czterema zaleceniami dotyczącymi zdrowego stylu życia – ćwiczyły, zdrowo się odżywiały, alkohol piły z umiarem i nie paliły. Ryzyko chorób układu krążenia spadło o 57 proc., zaś ryzyko zgonu z powodu udaru lub choroby serca – o 67 proc. Jednak jeszcze ważniejszy okazał się odpowiednio długi sen (siedem lub więcej godzin na dobę) – dzięki niemu zdrowy styl życia wyraźnie skuteczniej chronił przed chorobami serca i udarem (ryzyko zachorowania spadało o 65 proc., zaś zgonu – o 83 proc.).

Jak twierdzą autorzy badań, wielu zgonów z powodu zawałów czy udarów można by uniknąć – lub odsunąć je w czasie - dzięki właściwemu czasowi snu. Teoretycznie, gdyby wszyscy uczestnicy badań zdrowo żyli i dobrze spali, zgonów byłoby o 57 proc. mniej. Choć wcześniejsze badania także wskazywały na związek pomiędzy czasem snu a chorobami serca, po raz pierwszy udało się wykazać, że odpowiednio długi sen potęguje profilaktyczne działanie zdrowego trybu życia.

W pełnię nie pośpisz

PelniaNowe badanie pokazuje, że powszechne przekonanie nie kłamie: księżyc w pełni faktycznie zakłóca nasz sen! I to nawet wtedy, kiedy księżyca nie widzimy i nie mamy pojęcia, w jakiej fazie się znajduje. Prace szwajcarskich naukowców z uniwersyteckiego szpitala psychiatrycznego w Bale zostały opublikowane w magazynie Current Biology.
Naukowcy przyjrzeli się 33 pacjentom - ochotnikom. Poddano ich badaniom na poziomy hormonów i na ruchy gałek ocznych oraz zastosowano elektroencefalogram (EEG).

Okazało się, że faktycznie w nocy, kiedy była pełnia, ochotnicy spali 20 minut mniej. Potrzebowali także średnio 5 min więcej, aby zasnąć, a faza snu głębokiego została zredukowana aż do 30%.

Ale to nie wszystko: testy hormonalne pokazały, iż poziom melatoniny, czyli hormonu snu, również spadał u uczestników, kiedy księżyc był w pełni.

Dr Christian Cajochen, autor badania, mówi: - Jest to pierwsze wiarygodne badanie, które potwierdza, że fazy księżyca wpływają na ludzki sen.

Ten rytm księżycowy może być pamiątką po czasach starożytnych, kiedy księżyc wpływał na zachowania u ludzi, takie jak reprodukcja. Rytm ten oparty jest na 28-dniowych cyklach i obserwujemy go nadal u wielu zwierząt, np. morskich.

Poznaj sekret młodości

mlodoscAmerykańscy naukowcy odkryli sekret młodości ... Badanie pokazuje, że dobry sen może spowolnić efekty starzenia się skóry.
Naukowcy z University Hospitals Case Medical Center w Cleveland odkryli, że u kobiet, które mają problemy ze snem, odnotowano zintensyfikowane oznaki starzenia się skóry i dłuższy powrót skóry do „dobrej formy" po jakiejś chorobie lub np. oparzeniu słonecznym.

Podczas gdy powszechnie wiadomo, że przewlekły brak snu jest związany z takimi dolegliwościami jak: otyłość, cukrzyca, nowotwory i niedobory immunologiczne, jego wpływ na funkcje skóry pozostają szeroko nieznane, mówią autorzy badań.

W badaniach wzięło udział 60 kobiet w wieku 30-49 lat, z których połowa cierpiała na zaburzenia snu. Uczestniczki zaklasyfikowano do różnych grup na podstawie średniego czasu trwania snu i Pittsburgh Sleep Quality Index, kwestionariusza oceny jakości nocnego wypoczynku.

Pod koniec badania okazało się, że u kobiet, które nie sypiają dobrze, rozwinęło się więcej oznak starzenia się skóry takich jak: zmarszczki, nierówna pigmentacja, zmniejszona elastyczność.

Co więcej, naukowcy odkryli, że kobiety wysypiające się mogły liczyć na szybszy powrót skóry do zdrowia np. po oparzeniu słonecznym. Ponadto, okazało się, że panie mogące liczyć na dobry wypoczynek nocny czuły się bardziej atrakcyjne niż ich rówieśniczki.

Aby zapewnić sobie szybsze zasypianie i lepszą jakość snu, rekomenduje się kładzenie do łóżka o tej samej porze (także w weekend), unikanie napojów z kofeiną o późnej porze, jedzenie lekkich posiłków wieczorem, zadbanie o dobre zaciemnienie sypialni oraz jej wyciszenie.

Po nauce, czas na sen

naukaPo całym dniu nauki należy się zdrzemnąć, bo sen przywołuje wspomnienia dotyczące uprzednio praktykowanych zagadnień - informują amerykańscy naukowcy.

Z badania przeprowadzonego na Northwestern University wynika, że efektywniejsze gromadzenie wspomnień jest możliwe podczas snu. Dzięki niemu możemy utrwalać umiejętności, których nauczyliśmy się w ciągu dnia.

Eksperyment dotyczył nauki dwóch różnych melodii. Podczas snu odtwarzano jedną piosenkę uczestnikom badania i obserwowano aktywność mózgu za pomocą metody EEG. Po obudzeniu okazało się, że badani puszczaną w czasie snu piosenkę łatwiej odtwarzali niż tą, której nie słuchali odpoczywając.

Autorzy badania wskazują, że zewnętrzna stymulacja podczas snu może wpłynąć na złożone umiejętności, w tym także np. na naukę języka obcego.

Należy jednak pamiętać, że sen nie pozwala na naukę zupełnie nowych rzeczy. Podczas drzemki przypominamy sobie umiejętność, którą już wcześniej próbowaliśmy opanować.

Jakie jest znaczenie snów?

Psychologiczne znaczenie snów jest trudne do interpretacji.
Jedną rzeczą do rozważenia jest to, że marzenia są fizjologicznymi zdarzeniami, które nie wiążą się tylko z mózgiem, ale w różnym stopniu, dotyczą całego ciała.

Sny pomagają przywrócić równowagę ciała i chemii mózgu, ale niekoniecznie oferują wiele spostrzeżeń na temat ich interpretacji.

Jednak większość badaczy zgadza się, że treści snów mogą mieć znaczenie dla danej osoby. Mówią, że znaczenie snów należy interpretować w kontekście życia człowieka, być może z pomocą kogoś - specjalisty w analizie psychologicznej.

Osoby zainteresowane dodatkowymi informacjami na temat ich marzeń powinny rozpocząć od prowadzenia dziennika snu. Techniki są różne, ale głównym punktem jest utrzymanie dziennika w pobliżu łóżka, aby zanotować szczegóły snów jak najszybciej po przebudzeniu, bez względu na sposób; pisząc o przypadkowych obrazach lub całym ciągu wydarzeń, jakie się wyśniły.
Następnie z takim dziennikiem należy zgłosić się do specjalisty, który patrząc na stronę psychologiczną i po wnikliwym wywiadzie na tematy dotyczące osoby zainteresowanej, jest w stanie właściwie zinterpretować „przesłania” zawarte w snach.

To nie jest magia czy czary, ale jak podaje większość badaczy, sny są odzwierciedleniem pragnień, przeżytych wydarzeń czy wymyślonych sytuacji, które tworzy mózg.

Co ważne, każdy człowiek jest producentem swoich własnych pragnień i jego sny są tego odzwierciedleniem. Więc wydaje się zasadne pytanie czy sny można interpretować uniwersalnie.
Otóż wbrew pozorom, okazuje się, że jest to możliwe.
Po prostu część znaczeń snów może być interpretowana zgodnie z ogólną ludzką „potrzebą”. Pewne elementy są dla ludzi wspólne i ludzkość interpretuje je podobnie.

Pamiętać jednak należy, że każdy człowiek ma swoją własną historię i przyszłość, dlatego interpretacja snów powinna mieć oddźwięk indywidualny.