Google+ Google

Jak sobie poradzić z jet lag?

 

Wybierając się w daleką podróż w kierunku równoleżnikowym, czyli na wschód lub zachód musimy przygotować się na zespół nagłej zmiany strefy czasowej, czyli jet lag. Jest to zjawisko kłopotliwe dla osób odbywających podróże na długich dystansach podczas pierwszych dni ich pobytu w nowym miejscu. Do typowych objawów jet lag zaliczamy zaburzenia snu, zmęczenie, problemy z apetytem, ból głowy, senność, dezorientację i złe samopoczucie.

Niestety nie można zapobiec tym objawom, ale z pewnością możemy przygotować swój organizm na zmianę strefy czasowej.

 

Podróże lotnicze w kierunku zachodnim

 

Przed podróżą

  • Spróbuj już na kilka dni przed podróżą przyzwyczaić się częściowo do nowego rytmu dnia kładąc się godzinę lub dwie później do łóżka

  • O ile to możliwe, zaplanuj przylot w godzinach południowych, abyś mógł wykorzystać najjaśniejsze światło dnia

  • W kraju docelowym zaplanuj ważne terminy lub spotkania w tej porze dnia, w której czujesz się najbardziej rozbudzony – tzn. na rano po locie w kierunku zachodnim

Podczas lotu

  • Spróbuj nie zasypiać podczas lotu

  • Ruszaj się i pij dużo bezalkoholowych napojów, aby zwalczyć naturalną potrzebę snu

  • Spożywaj posiłki bogate w białko (żółty ser, ryby, mięso, jajka, mleczne produkty) – pomogą one nie zasnąć

Po przylocie

  • Nie poddawaj się ogarniającemu uczuciu zmęczenia, połóż się dopiero wówczas spać, kiedy w kraju docelowym zajdzie słońce

  • O ile to możliwe, przebywaj na świetle dziennym. Światło hamuje produkcję hormonu melatoniny, który wywołuje uczucie zmęczenia i stymuluje organizm do snu

 

Podróże w kierunku wschodnim

 

Przed podróżą

  • Spróbuj już na kilka dni przed podróżą przyzwyczaić się do nowego rytmu dnia, tzn. idź wcześniej do łóżka i wstawaj odpowiednio wcześniej

  • Zaplanuj ważne czynności na taką porę dnia, w której czujesz się najbardziej rozbudzony, tzn. na wieczór w przypadku lotu w kierunku na wschód

Podczas lotu

  • Spróbuj spać podczas lotu

  • Spożywaj produkty bogate w węglowodany (np. owoce, ziemniaki, makaron, ryż, jogurt, soki owocowe) - w ten sposób stymulujesz naturalną potrzebę snu

  • Herbata owocowa także wspomaga zasypianie

  • Zamiast stosowania tabletek nasennych, spróbuj zastosować ćwiczenia odprężające

  • Zrezygnuj z alkoholu jako środka "na zmęczenie", ponieważ działa on silniej na pokładzie niż na ziemi, odwadnia organizm a ponadto opóźnia przestawienie organizmu na nową strefę

Po przylocie

  • Postaraj się pozostać w stanie czuwania dopóki nie zajdzie słońce.

  • Ważne jest zadbanie o odpowiednie warunki do spania np. zachowanie odpowiedniej temperatury pomieszczenia, zastosowaniu stoperów do uszów, opasek na oczy, zaciemnienie sypialni oraz zapewnienie ciszy. Zabiegi te pozwolą ograniczyć problemy z zasypianiem i ewentualnym snem przerywanym.

  • Unikaj forsownych ćwiczeń przed snem, ale wykonywanie ćwiczeń o mniejszym stopniu nasilenia w czasie dnia oraz ćwiczeń statycznych w czasie lotu (np. ćwiczenia izometryczne, napinanie mięśni podudzia) może pomóc dostosować rytm snu do nowych warunków.

Komentarze  

 
0 #2 Werka 2013-10-22 14:24
Słuchawki do światłoterapii to sposób na jet lag, warto poczytać więcej na ten temat.
Cytować
 
 
0 #1 Paweł 2013-01-24 14:49
czesto odbywam podróże służbowe do USA i niestety dopada mnie jet lag bo nie zawsze jest czas na odpowiednie przygotowanie. Niestety trzeba sobie dać trochę czasu na przystosowanie do nowej strefy czasowej.
Cytować
 

Dodaj komentarz

Kod antyspamowy
Odśwież